**

tisdag 31 mars 2009

Sommartider hej, hej,

För Er som kan glädjas åt lite meningslösa funderingar kommer här ett sådant i väntan på ett betydligt och bokstavligt talat fetare. Men då jag till min förskräckning insåg att mina kunskaper i ämnet var alldeles för skrala för ett seriöst inlägg har jag tvingats ägna mig åt… research.

Vad är det för dumheter vi håller på med egentligen? Sommartid, detta meningslösa fenomen är för mig något totalt meningslöst. Ursäkta det upprepade användandet av adjektivet meningslös även om det var i olika böjningar. När dagarna äntligen börjar bli lite ljusare på våren och man äntligen kan göra något utomhus, även efter arbetsdagens slut. Äntligen hm... Alltså: Nu när naturen själv ger oss fler ljusa timmar, detta som ett resultat av differensen mellan vår planets rotationsplan och det på vilket vi roterar kring solen och att vi på övre halvklotet därigenom lutar en aning mer mot solen. När vi nu får oss detta helt naturlig. Ja då är det några, politiker får man anta, som inte ansåg sig finna bättre ämnen att sysselsätta sig med så de bestämde att vi ska flytta vårt eget definierade dygn så denna effekt ska förstärkas ytterligare. Det som gör mig så tveksam till detta beteende är det faktum att vi får lika mycket mer ljus på kvällen som på morgonen. Dagens mittpunkt har inte förändrats.

Ni som förespråkar sommartid med argumentet att vi får så långa ljusa kvällar, tycker ni då inte att vi alltid skulle ha sommartid och kanske till och med flytta fram klockan ytterligare en timme på vintern, för att bibehålla lite kvällssol?

2 kommentarer:

  1. Hehe, detta känns som ett perfekt ämne för min bror att snöa in i, och det var just vad han gjorde, får se om ”den yngre” kan spicea upp det lite ; )
    Jag tycker hela sommartid/vintertid grejen bör läggas ner, samma tid jämt. Det är ju till och med bara Sverige och några få andra länder som har dessa tider väl?

    SvaraRadera
  2. Hmm.. detta infördes så sent som på 80-talet om jag minns rätt.. Det tyder på att även så sent var vi osmarta =)

    SvaraRadera