**

onsdag 4 mars 2009

Prejudikat och straff

Som det kanske framgick i mitt inledande inlägg på denna blogg är tanken från mig sida att använda den som ett verktyg för mig egen utveckling. Därför tänker jag nu skriva om ett ämne jag saknar kunskap i, nämligen rättsvetenskap. Följande fundering har kommit och gått en tid. Kan man utdöma ett straff i ett prejudicerande fall? Då lagar många gånger är svåra att tyda och det kan finnas öppningar för flera olika tolkningar har ett system med prejudikat utvecklats. Vilket gör att fall då en lag prövas på ett visst sätt för fösta gången kan ses som vägledande i framtida rättegångar. Mina funderingar gäller för de fall där själva ansvarsbördan aldrig tidigare prövats. Ett exempel på detta är den nyss avslutade PirateBay-rättegången i vars dom man troligtvis kommer att kunna utläsa huruvida det är otillåtet att driva en Internetsida och torrenttracker på det sätt som de åtalade gjort.

Låt oss använda den ovan nämnda process som ett exempel och anta att det blir en fällande dom, vilket i så fall skulle betyda att de otydliga och i många fall tvetydiga lagar som gäller ska tolkas på ett sådant sätt deras verksamhet varit otillåten. Ett antagande som det kommer att ta rätten flera veckor att bearbeta fram. Något man således inte kan kräva enskilda individer att göra innan de startar en ny oprövad verksamhet. Kan det då i en eventuell fällande dom vara rimligt att utdöma straffpåföljd? Det är ju först efter rättegången vi faktiskt vet huruvida handlandet varit rätt eller fel.
Som sagt är processrätt något jag inte alls är insatt i och kanske finns det enkla förklaringar till mina funderingar. Om så är fallet tar jag tacksamt emot dem.

3 kommentarer:

  1. Bra där! Intressant att se vad som händer.

    SvaraRadera
  2. Ber om ursäkt om jag tar ett sidospår från själva ämnet.
    Hur mycket kan t.ex. en åklagares personliga åsikter ligga bakom ett ”orättvist” domslut? Det har ju framkommigt att dessa killar tjänat miljonbelopp på reklamintäkter. Kan inte detta sticka i ögonen lite FÖR mycket bland människor i rättsväsendet. För som sagt alla e vi bara människor och bland domare kan de också finnas ”felaktig” moral.
    Sen har vi säkerligen påtryckningar från andra sidan Atlanten.
    Hur mycket lyssnar svenska domstolar på Hollywoods overkliga skadestånds krav?
    Krävde dom inte typ 100Mille i dollar dessutom.
    Vi kanske kan skapa lagar som ser bra ut på pappret men så länge människans egenintresse e så stort som idag kommer lagarna aldrig att fungera korrekt i praktiken.

    SvaraRadera
  3. Tack för kommentaren

    Det aktuella exemplet är kanske lite för exceptionellt. Men tänk på alla skatteverkstvister där skatteplanerare vrider och vänder på lagarna, vilket ju är möjligt på grund av deras krånglighet. Dessa döms vad jag vet att återbetala skatt med ränta i efterhand. Inte för att de gjort något direkt orätt, utan för att de tolkat lagen till deras fördel.

    SvaraRadera