**

torsdag 12 mars 2009

Skräpstöld

Jag hörde för ett tag sedan ett radioinslag om hur några upphovsrättsinnehavare startat en process efter att de hört en av deras låtar spelats med enda skillnaden att sången bytts ut. Då jag vid tillfället hade andra viktigare saker att tänka på är det inte säkert att jag uppfattade precis allt helt rätt och denna återgivning kan därför skilja sig från sanningen. Det jag vill få fram är mina synpunkter rent allmänt så jag väljer ändå att publicera ett inlägg. Det anmärkningsvärda i låtstölden var faktumet att hela det instrumentella ljudet hade samplats, rätt av. Vanligtvis brukar det tvistas om si och så många toner. Men i detta fall var det som sagt helt identiskt kopierat. Vilket också bevisades när de båda låtarna spelades samtidigt. Ur radion strömmade en modern mycket simpel melodi ackompanjerad av både en norsk, originalet och en polsk sångerska. Lite tragikomiskt för mig. Ni som läst tidigare inlägg i debatten förstår kanske vad jag menar.

Jag vill nu inte på något sätt förminska det ohederliga i att på detta vis plagiera andras verk. Målet med plagiatet är antagligen, i likhet med den största delen av musikframställningen idag, att tjäna pengar. Detta gör saken än allvarligare. Men vad jag tänker på är själva låten. Den var ju så otroligt simpel. Finns det någon gräns på hur lite, rent musikaliskt man kan få upphovsrätten till? Nu fick jag ju bara höra tio sekunder men detta skulle ju läsas ur ett rent allmänt perspektiv. Tar man bort sången ur dagens massproducerad och med enda syfte att tjäna pengar på, musik blir det allt som oftast väldigt torftigt. Självfallet är sången en stor del i musiken men det är melodin det oftast tvistas om. Minns ni Drängarna och Landslagets konflikt? Googla den som har tid. Själv litar jag på minnet. Blev det någon dom tillslut? Var det inte tal om att fria Drängarna då melodin ansågs vara så enkel och tonerna följde varandra på ett naturligt melodiöst sätt? Är det därför rytmiken i dagens Timbalandmusik är så onaturlig och obehaglig för mig som är född på 70-talet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar