**

måndag 23 mars 2009

Är de inte rädda?

Som en kommentar och komplement till Hjörnhedes inlägg kommer här ett från mig med i bonusdebatten. Rent generellt har jag inget emot bisarra löner och bonusersättningar i den privata sektorn. Det är ju helt och hållet upp till ägarna. Skillnad blir det ju när ägarna representerar folket. Då tycker jag det är viktigt att sköta det hela på ett ansvarsfullt sätt. Men ansvaret ligger helt och hållet på ägarna. Även om jag nu helt friställer alla uppmärksammade bonustagare måste jag ställa dem en fråga. Är de aldrig rädda för sinnessvaga illgärningsmän? När en omtyckt och skötsam utrikesminister kan mördas på öppen gata borde risken för ett liknande dåd mot giriga direktörer inte anses helt försumbara. När man som AMF Pensions före detta vd Christer Elmehagen och vice vd Ingvar Skeberg först flyttar sitt egna pensionskapital innan företaget ”tvingas” till att göra ett återtag vilket medför en 8% sänkning för spararna. Överväger man då risken att någon av de ”blåsta” spararna inte är helt mentalt stabil och samtidigt ägare av en hagelbössa?

2 kommentarer:

  1. Det är detta jag undrar med.. Bra!!

    SvaraRadera
  2. Har hört att det faktiskt hänt sådana händelser i USA, där chefslönerna och bonussystemen urartat ännu mer.
    Franska Revolutionen here we come!

    SvaraRadera