**

tisdag 10 mars 2009

Min blogg har kritiserats

Något som gjorde mig glad då kritiken gällde det faktum att det saknats nya inlägg i fem dagar. Kritiken har nu gett mig extra motivation. Något som egentligen inte saknats utan orsaken har snarare varit en häktisk period med andra bryderier. Tankarna på bloggen har kommit och gått under tiden och ämnen att diskutera likaså. Exempelvis måste Israel-Palestinakonflikten genomgås. Tyvärr ser denna ut att vara ändlös så jag slipper stressa för att hålla mig aktuell. Sen har vi ju den lika eviga fildelardebatten, min kärleksförklaring till halvnakna män som kramas. Konstfack och onödiga konstnärer i allmänhet kräver ju också en genomgång. Men låt mig börja med anestesi, detta i dagarna på nytt aktuella ämne. Jag tänker inte skriva några kommentarer till den händelse som denna gång fått upp ämnets intresse. Detta då jag i likhet med de flesta andra i landet är helt obevandrad i det inträffade. Däremot har jag en del synpunkter i ämnet rent allmänt. Den erfarenhet jag har av grubblerier i svåra ämnen säger mig att risken är betydande för att mina åsikter kommer förändras med tiden. Här kommer nu några dagsaktuella tankar.

Låt mig föst säga att jag kan tycka livet många gånger är överskattat. Själv är jag mycket mer fascinerad av medvetandet. Liv är för mig något som råkar existerar på denna planet och där ni och jag blivit en del. Jag har full förståelse för de människor som med konstant smärta svängt in på den enkelriktade vägen mot döden och här önskar skynda på det hela. Tror man som mig att detta, av en del ansedd som en felaktig önskan, inte påverkar ens eventuella efterliv är det ju bara att tuta och köra. Trotts att det i vår omvärld finns en del som lyckats med det omöjliga att ta reda på vad som kommer att möta oss efter döden är det ännu ingen som övertygat mig. Detta gör att jag känner en viss nyfikenhet inför det oundvikliga. Men det betyder inte att jag känner någon brådska. Jag hinner säkert. Skulle livet däremot bli ett enda långt lidande utan hopp om förändring ser jag ingen anledning till att de som så önskar inte ska få lindring. Varför måste livet anses vara så fantastiskt och över allt annat? Självklart ska mänskligheten göra allt den kan för att rädda liv. Men det tycks finnas ett bekymmer. Ju mer liv vi räddar och skapar ju mer problem tycks det bli. Frågan om anestesi är kanske inte så stor när majoriteten av folket aldrig får möjligheten av att ens kunna välja. De flesta av oss människor lever största delen av livet i misär, med trasiga skor och dör av någon sjukdom vi i väst lätt hade kunnat bota. När vi nu är så duktiga på sjukvård kan vi väl lika gärna använda den på det sätt varje individ själv önskar. Någon ättestupa är inget jag förespråkar. Vi lyckligt lottade har ju lyckats skapa oss ett sådant fint välfärssamhälle som vi naturligtvis måste värna om nu när omvärlden tyck ha fått upp ögonen.

5 kommentarer:

  1. WORD!!! igen :)

    Trasiga skor, var fatiskt tvungen att lyssna lite på Cornelis när jag läste detta. Han var bra han innan han gick i mål

    SvaraRadera
  2. Antar att det är aktiv dödshjälp det pratas om här.
    Sökte på anestesi men fann bara att det var en narkos som används vid kirurgiska ingrepp.
    Nu har jag säkert gjort bort mig : )

    Detta är inget jag står för, vill bara låtsas att vi tillhör olika parti.
    Kan det finnas risk att t.ex. gamla, sjuka och kanske även handikappade känner sig som en belastning för släkten och kanske därför känner en press till detta alternativ?

    SvaraRadera
  3. En kommentar till kommentaren

    Först om ordvalet. Jag fann nog samma förklaring som dig men valde ändå att använda ordet då det är den synonym som används av de personer jag själv hört i debatten och om man vill framstå som lite fin i kanten vilket också är den kant jag själv tänkt att min blogg ska ha.

    Om ”handikappade känner sig som en belastning för släkten” åsikten. Detta är ett vanligt argument mot aktiv dödshjälp. Men tänk såhär. Om man i livets slutskede, drabbad av en konstant outhärdlig smärta utan hopp om förbättring, till detta ska lägga en känsla av att inte få de anhörigas stöd. Är det då inte än mer befogat med aktiv dödshjälp? Kan det inte vara så att människor som idag befinner sig i den situationen jag talar om, olidlig smärta på enkelriktad väg mot döden, tappert kämpar vidare för att de just känner stöd från anhöriga. Vad jag talar om är människors sista dagar och timmar i livet. Inte handikappade vars anhöriga tydligen misslyckats med att ge dem kärlek. Något som jag faktiskt tror är ganska ovanligt.

    SvaraRadera
  4. Ett politiskt korrekt svar. Finner det nu svårt att komma med nya motargument.
    Jag kan istället komma med ytterligare en ”fördel” med detta förslag.
    Inte nog med att många slipper leva sin sista stund i smärta och/eller lidelse så förminskar man ju även sjukhuskostnaderna för samhället då många tvingas till behandling eller tar tabletter in i det sista. Detta är ju självklart inget man bör ha som argument då ekonomi aldrig bör spela en avgörande roll i frågor som denna.

    SvaraRadera