**

onsdag 1 april 2009

Min blogg ska upp i rymden.

Häromdagen så registrerade jag min blogg som aspirant i en av SETI nystartat projekt. Ni som är intresserade av rymden i allmänhet och utomjordiskt liv i synnerhet är säkert väl bekanta med den ovan nämnda organisationen. För er andra kan jag berätta att organisationen kontinuerligt söker av radiobruset från rymden i hopp om att finna något som kan vara skapat av en främmande civilisation. De har nu inlett ett projekt där man likt det år 1974 kommer sända information ut i rymden. Vid det tidigare försöket var det en mycket enkel information som sändes ut, något man denna gång tänker ändra på och det är nu min blogg kommer in i bilden.

Något som gjort SETI:s arbete lite speciellt är att de använder frivilliga människors hemdatorer för att utföra det krävande arbetet med att sålla relevant information ur det avlyssnade radiobruset. Återigen tar de hjälp av allmänheten och kommer nu förhoppningsvis sända just min blogg ut i rymden.

2 kommentarer:

  1. Spännande. Men jag vet inte om jag vill ha dig som representant i rymden för mänskligheten :P

    SvaraRadera
  2. Skit också, jag tänkte ju ta de skämtet Hjornhede ; )
    Med risk för att smutsa ner inlägget, kan vi inte göra en ”bästa vs sämsta” lista.
    Bästa representant för mänskligheten kan vara typ Barack Obama, och sämsta Paris Hilton, hehe.

    SvaraRadera