**

måndag 23 mars 2009

Lika bra att bli nykterist, eller inte.

Då är det inte många dagar kvar till systembolagets prishöjning den 1:a april. Vilken till största delen orsakas av den pinsamt låga kronan.

Jag tillhör den delen av befolkningen som skapat sig ett intresse för rusdrycker utan att för den saken fastna i något missbruk. De som känner mig väl vet att jag har lätt för att snöa in på olika ämnen och rusdryck är ju ett ypperligt sådant.

När ämnet kommer på tal brukar jag ibland skämta om att våra politiker inte valt att följa förslaget från utredaren Kent Härstedt. För att få bukt med privatimporten har man istället valt att sänka kronans värde så pass att det inte längre ska löna sig. Detta skämt från min sida tycks nu ha blivit verklighet.

Men som en åtgärd för att det fortfarande ska vara lönsamt för svenskarna med denna ur miljö, folkhälsa och statsfinansiella synpunkt förkastliga sysselsättning så höjer man nu priset på systembolaget. Vore det inte lämpligt att sänka straffskatten med motsvarande kostnad som den låga kronan orsakar och således bibehålla dagens för folkhälsans skull höga priser samtidigt som lönsamheten för privatimporten minskar?

För oss som fortsätter att handla på systembolaget kommer här några tips om vart ni kanske kan finna den bästa smaken för pengarna.

Primator: Ett mörkt lageröl med lite precis lagom smak, perfekt som sällskapsöl eller för den som söker en lättare introduktion till de mörka ölens underbara värld.

Vina Maipo – Cabernet Sauvignon: Det kanske mest prisvärda allround rödvinet enligt mig. Observera att jag talar om Cabernet Sauvignon, den röda buteljen.

Six Grapes: Portvin är inte tantigt och Six Grapes är för närvarande min favorit.

Oban: Läste att det faktiskt kommer att bli en prissänkning för 14-årsvarianten av denna klassiska single malt. Nya priset 449:- för en helbutelj.

1 kommentar:

  1. Kan man tro att något av förslagen nyttjas på Lördag?
    Själv är jag ju barsligt(?) förtjust i alla sydafrikanska viner som ger en relativt stor smakupplevelse utan att kosta för mycket.
    Kanske dags för en pilsnerbuffé nån gång?

    SvaraRadera