**

torsdag 26 februari 2009

Kungen och kronan

Nu ska jag försöka med konststycket att slå två flugor i ett inlägg. Dels har vi alla nyligen varskotts om att kronprinsessan och hennes Daniel förlovat sig. Detta fick mig att tänka på mitt rojalistiska förhållande, vilket dessa dagar inte alls är lika starkt som det har varit. Inte för att jag har något emot vårt statsskick, hellre kung än president. Men frågan är om de, kungahuset med Carl-Gustav i spetsen, håller måttet. Den senaste besvikelsen kom nu i samband med förlovningen. Kungahuset hade tydligen satsat på ett nytt sätt att konfrontera media. En kort presskonferens med Daniel och Victoria som kompletterades med en videoinspelning tillsammans men kungaparet i vilken samtliga fyra läser innantill. I alla fall blickar de hela tiden nedåt. Att hans majestät inte når upp till Björn Ranelids kapacitet är inget vi bör kräva men med hans rutin och det faktum att talet är det viktigaste verktyget i hans arbete borde det ha gjorts bättre. Mig veterligen lider inte drottningen av de språkliga brister som drabbat kungafamiljen i övrigt så hon borde också ha klarat det bättre. Men den största gåtan kanske ändå är Daniel, en framgångsrik företagsledare borde klara detta i en bandupptagning. Fanns det inte möjlighet till omtagningar kan man undra. Efter att fundera lite börjar jag undra om det inte handlar om en sympatiåtgärd. Kanske vore det lämpligt med en respektfull abdikering och låta kronan gå vidare, ett lodrätt steg ned i Bernadottelinjen.
En krona som vi för länge sedan skulle ha övergett är dock vår valuta. Nu måste jag först be landet om ursäkt då jag i EMU-valet röstade för att behålla densamma. Jag var vid den tiden ung och… ja dum. Trots att all logik sa mig att rösta för den monetära gemenskapen valde jag i min historieromantiska enfald att rösta för kronan. Något vi nu ser var fullständigt fel. Jag känner en stor förvåning över att den kollaps vår valuta på senare tid genomgått inte skapat några stora rubriker i media. I förhållande mot euron har värdet på kronan minskat med 20% på bara några månader. Detta anser jag är bra mycket värre än att en i sammanhanget liten bilfabrik kanske kommer att försvinna.

1 kommentar: