**

måndag 20 april 2009

Exklusiv materia

Utan att göra en allt för djup dykning ner i det spirituella träsket, kanske ett azurblått djuphav skulle vara en trevligare metafor, så ger jag er nu ett naturvetenskapligt inlägg. Men med goda möjligheter att spinna vidare på för den som så önskar.

Jag börjar bokstavligt talat från början. Vid Big Bang bildades all materia i vårt synliga universum, först som kvarkar och leptoner vilka i sin tur bildade vätgas. Exakt hur detta gick till är det ingen som vet, själklart har jag en egen logisk förklaring med den får vänta till ett annat inlägg. Men att resultatet var en massa vätgas och inget annat är tämligen vedertaget.

Vad som följde var att gasen började forma sig på grund av sin gravitation. Vissa områden blev glesare medan andra tätare, tätare och tätare. Tillslut var tätheten och trycket så stort att fusion uppstod. Med andra ord tändes en stjärna. Fusion är en process då två lättare atomkärnor slås samman och bildar tyngre. Fusionen orsakade också en utvidgande kraft som motverkade gravitationen vilket bibehöll en stabilitet medan allt mer vätet ombildades till helium. När mängden väte avtog ökade trycket och till slut började även heliumkärnorna att fusioneras osv. osv. Ni fattar vart jag vill komma.

Enda platsen i universum där materia tyngre än väte bildas, i större skala får jag tillägga, är således i mitten av stjärnor. Nästan alla atomer i din dator och en hel del av de i din kropp har alltså någon gång varit mitt inne i en sol. Tycker du det låter absurt är det bara att läsa om sista stycket en gång till men lite långsammare.

4 kommentarer:

  1. Jag har alltid ansett att jag är en stjärna.....

    SvaraRadera
  2. Vi är alla stjärnor Lars.
    Kanske är jag naiv, men var det jag som inspirerade dig till detta inlägg?
    Piken om ”spirituella träsket” tog mig friheten att fråga.

    Ja att du är intelligent visste ja, men shit vad påläst du är i detta område.
    Det jag lärde mig av inlägget var inte alla, för mig, nya ord
    Det jag lärde mig var att ”kampen” bara leder till konflikt, men efter din logiska förklaring till hur kvarkar och leptoner bildar vätgas (som jag är mycket nyfiken på) kanske det inte blir någon mer ”kamp”
    Antingen överbevisar du mig om att Gud inte finns.
    Då blir jag ledsen, men säger till mig själv, han ville nog bara väl.
    Eller så kommer jag att kunna referera till mitt eget tankesätt och får ett lyckorus. : )

    Låt mig ge dig ytterligare en eloge för din fantastiska kunskap som vi läsare gång på gång får bevittna på denna blogg. Är redan stolt att ha dig som min bror.

    SvaraRadera
  3. Jag tycker detta var ett intressant stycke läsning! Keep it comin'

    SvaraRadera
  4. Ja vi är alla fragment av samma totalitet. Människan envisas bara att släpa på illussionen av ett ego som distanserar oss från denna totalitet. Eller?

    SvaraRadera