**

tisdag 28 april 2009

P-pillret

Ett i media och kanske i bloggosvären redan genomgånget och nu återigen avsvalnat ämne är p-pillerutskrivningen till barn under femton år som för några veckor sedan fick en rejäl upphettning efter Mikael Hammarstrands offentligjorda funderingar. Den efterföljande debatten fördes först med löjeväckande paragrafrytteri. Efter att dagarna gick hörde jag allt fler sunda synpunkter som att hormonbehandlingar av barn i yngre tonåren kanske inte är att rekommendera och då ordet kondom började nämnas tänkte jag att debatten äntligen skulle föras mot problematikens kärna men på vägen dit försvann den helt. Kanske kan jag här med mina, dussinet, läsare få ingång den igen.

Enligt mig borde det inte finnas någon åldersgräns för p-pillerutskrivning men är de till omyndiga ungdomar bör det naturligtvis ske i föräldrarnas vetskap. Att låta barnmorskor ansvara över barns hormoner är oacceptabelt. Är inte tanken med p-piller att de ska användas av kvinnor som känner sina sexpartners väl och är förvissade om att de är sjukdomsfria? Vilka barn har sådana relationer? De tack och lov sällan förekomna utskrivningarna motiverades med påståenden som att då barnens partners inte kunde tänka sig använda annat skydd och att de ibland även känna sig pressade att tillfredställa dem var utskrivningen bättre än att inte göra något. Men de som enbart kommer på dessa alternativ att välja bland kan knappast vara engagerade. Kanske hoten om åtal inte var så ogenomtänkt ändå.

2 kommentarer:

  1. Tummen upp! Tackar för tipset om sidan...

    SvaraRadera
  2. Precis, bra tänk Niklas!
    Ändra reglerna så att barnmorskor inte får lov att skriva ut p-piller utan föräldrarnas vetskap.
    På så sätt kan föräldrarna ta en diskussion med sitt barn och förklara hur man bör förhålla sig till sex.
    Vet inte varför, men jag blir så förbannad på killarna, eller dom kanske inte heller har det lätt?

    SvaraRadera