**

tisdag 28 april 2009

En kort kommentar i alkoholdebatten

De senaste dagarna har en ny våg av alkoholdebatt sköljt in över oss nyhetsmediekonsumenter. Denna gång med fokus på det våld som överkonsumtionen för med sig. Svallet beror främst på det granskande radioprogrammet Kaliber där man lyfter upp den fördolda men ack så tydliga kopplingen mellan missbruk och våldsbrott. Man ger en rejäl känga till morgonsoffornas vinprovningar och den romantiserade bilden som skapats de senaste åren. Men jag tycker dock att man missar en poäng. Jag motsätter mig jämförelsen av rusdrycker och andra droger med argumentet att smakens viktiga roll för drycken skiljer dem åt. Jag skulle kunna tänka mig att avstå allt intag av Sort Guld, Absolut Vodka och liknande produkter om det skulle medföra ett slut på det meningslösa våldet. Men absolutist? Nej, då får vi försöka lösa problematiken på ett annat sätt. Jag tror knappast att de alkoholiserade våldsverkarna berusar sig på portvin eller Islaywhisky.

Jag skyller inte heller på Steffo Törnkvist när den notoriska hustrumisshandlaren öppnar en burk privatimporterad ”fulöl” i nykter vishet om vad som kan komma att ske några timmar senare. Människors åsikter förändras inte av alkoholen de finns där hela tiden.

Ärligt talat så förstår jag inte problemet. Bryter du tillräckligt grovt mot reglerna som bilist förlorar du körkortet. Kan man inte hantera alkoholdryck är det väl bara att bli tvångsordinerad Antabus. Kanske är det lättare sagt än gjort, eller inte.

3 kommentarer:

  1. Smart där med Antabus. Har jag aldrig tänkt på.

    SvaraRadera
  2. Den alkoholiserade våldsvärkarna hade berusat sig på Portvin och Islaywhisky om det var det ända alternativet.

    Låt säga vi skapar öl, vin, whiskey m.m. som är exakt lika god som de dyra fina sorterna, men inte ger något rus, hade du då vart med öppen för en absolutism? även om jag inte tror att Kaliber eller någon annan har förespråkat absolutism.

    SvaraRadera
  3. http://www.n-claesson.blogspot.se/2010/12/alkoholfritt-ol.html

    SvaraRadera