**

söndag 12 april 2009

Tillåt mig få ironisera över gud

Han, för enkelheten skull benämner jag den övernaturliga kraften så, gör ju inte det lätt för en kristen att leva i enlighet med traditionen. När nu de delar av mäskligheten där den kristna tron vuxit sig stor skapat sig en civilisation som till stora delar bygger på förvärvsarbete fem dagar av sju och man således får ta bästa möjliga tillfälle i akt för att utföra diverse vårsysslor. Ja då ger han oss strålande väder under självaste långfredagen. Vem kunde sitta inne och sörja över sonens lidande och stå emot vårsolens frestelser? Inte jag i alla fall utan det blev en heldag bakom svärfars mossrivare. Det var utan större skuldkänslor jag utförde sysslan när jag såg att mitt arbete uppskattades och är vår gud fader i himmelen någorlunda sympatisk förlåter han mig säkert.

9 kommentarer:

  1. Halleluja och en liten applåd för Jesus!!!!

    SvaraRadera
  2. Tror du att Gud (som du inte ens tror på) medvetet styr vädret? Hehe. Eller kanske är det nån i din släkt vars Gudstro irriterar? För varför har man annars ett behov av att ironisera? För mig är Gud kärlek, och jag tror inte att denna ”kraft” vill reta folk genom att ge ett strålande väder på långfredagen. Sen undrar jag vad du har fått för dig att man som kristen skall behöva ha skuldkänslor om man Citat: tillbringar en helg bakom sin svärfars mossrivare.
    ps. Gillar intelligensnivån på den anonyma kommentaren, hehe, försöker han/hon förlöjliga ordet Halleluja genom att applådera Jesus? jag vet att man inte skall vara spydig, men kunde inte låta bli. : )
    Tack för ett inspirerande inlägg!

    SvaraRadera
  3. Kul att väcka lite debatt och kanske känslosvall. Underligt att ämnet ifråga kan vara så känsligt. Det är inte första gången jag använt ironi på denna blogg. Inte sällan ironiserar jag över egna tillkortakommanden. Något jag gärna bjuder läsaren på.

    När det gäller mig gudstro så har den inget med inlägget att göra. I så fall hade jag ju naturligtvis nämnd det men visst, jag sitter tyst i bänken under trosbekännelsen. Nu handlar det däremot om ett allmänt beteende fritt för var och en att tå åt sig av. Skulle så vara fallet är ju detta ett ypperligt tillfälle att uppdatera sina tankar. En tro måste väl rimligtvis vara något man utvecklar under sin livstid. Att inte tillåta kritik känns för mig ganska osunt.

    Kanske har jag fel när jag tror att även trädgårdsarbete kunde ingå i det gamla ”nöjesförbudet”. Känns som jag är skyldig mina läsare att sätta min in i frågan. Får jag din experthjälp?

    SvaraRadera
  4. Vi är alla gud och den som skrattar åt Indianerna när de dansar för att ändra vädret har verkligen missat den glömda vetenskap om hur gudomliga vi är! :)

    SvaraRadera
  5. Jo visst väckte de lite känslor hehe, men tror dock jag kommer och redan har lärt mig mycket av denna debatt, så det har jag dig att tacka för bror.

    Jag antog att du inte hade någon gudstro även om det inte ingick i inlägget, men att du i alla fall sitter, dock tyst, i bänken till trosbekännelsen gör mig mycket lycklig.

    Att inte tillåta kritik känns för mig, inte bara ganska, utan mycket osunt, detta var ju dock ett inlägg om att ”få lov att ironisera” kritik eller inte, så var den i alla fall helt tillåten : )

    Min syn på det så kallade ”nöjesförbudet”
    Gud skapade jorden på 6 dagar, på 7:e vilade han.
    Vet bara en kristen (pastor) som är mycket noga med att ha söndagen som ”vilodag”
    Kanske är långfredagen annorlunda, men inte heller jag, tror att man på nått sätt straffas om man inte vilar på röda dagar.
    När du säger ”sitta inne och sörja över sonens lidande” ger det mig känslan av att du har en bild av att man som kristen inte får vara glad på långfredagen.
    Gud är kärleken, och kärleken vill bara att man skall må bra, men ingen mår bra av att jobba 7 dagar i veckan, därav tolkar jag ”nöjesförbudet” som en rekommendation från Gud, inte som en regel.

    Du får all den ”experthjälp” du vill ha, även om jag inte ser mig som någon expert, utan bara en kille som kommit på vad Gud är, och att det är det bästa som finns. Då menar jag inte att GUD är det bästa som finns, utan att allt det bästa som finns har ett namn, och det kallar jag Gud.

    SvaraRadera
  6. glömde att be om ursäkt till den anonyma kommentaren, jag borde veta bättre att spydighet inte har med kärlek att göra , men de kunde den gått ha för att den va anonym, hehe

    SvaraRadera
  7. Gud arbetar ju ständigt för att du ska kunna göra allt du gör, när du än gör det. Att Gud någonsin skulle vila är liktydigt med att hela världen skulle stå still. Världen, som är ett komplicerat mönster av rörelse skulle sluta existera så fort det stod still, så det där med den sjunde dagen får man nog tolka lite mer metaforiskt.

    Ingen kristen syn på Gud jag har (längre) men det har bara fört mig närmre Skaparen/Skapelsen.

    SvaraRadera
  8. Min åsikt här gäller inte gud utan en, som jag ser det, gammaldags tradition med påbud framtagna av människor för andra att följa.

    SvaraRadera
  9. apropå att gud vilade på 7:de dagen. Jag tror inte den 7:de dagen har kommit än, vi lever just nu i 6:de dagen, men vi är mycket nära den 7:de dagen.

    SvaraRadera