**

torsdag 23 april 2009

EP-valet Shootout

Den 7:e juni är det alltså tänkt att vi svenska medborgare ska välja in 18 ledamöter av 736 till det europeiska parlamentet. Vilka dessa blir är upp till dig och mig. Vem eller vilka kommer du att rösta på? Själv har jag ännu inte bestämt mig. Senast det begav sig, 2004, röstade jag med en ”okryssad” valsedel från junilistan. Men sedan dess har jag utvecklats så nu blir det istället någon, för ett kryss kommer det att bli, vars personliga åsikter passar mig bäst. För att bilda mig, och kanske er, en uppfattning tänker jag nu inleda ett projekt för att finna min kandidat.

Jag ska försöka att lägga partitillhörigheten åt sidan och enbart fokusera på personen för denna gång blir det som sagt ett kryss. Först ut blir ett grovt urval av de kandidater jag över huvud taget skulle kunna tänka mig. Men visst kan jag ha missat någon. Saknar ni Er favorit tar jag gärna emot fler förslag.


Moderaterna
Gunnar Hökmark
Christofer Fjellner
Christoffer Järkeborn
Anna Maria Corazza Bildt

Folkpartiet
Marit Paulsen
Olle Schmidt
Cecilia Wikström
Anders Ekberg
Mae Liz Orrego
Roland Utbult

Centerpartiet
Lena Ek
Kent Johansson
Abir Al-Shlani
Marie Wickberg

Kristdemokraterna
Ella Bohlin
Sofia Modigh
Christina Doctare

Miljöpartiet
Carl Schlyter
Isabella Lövin
Max Andresson

Socialdemokraterna
Marita Ulvskog
Åsa Westlund
Göran Färm
Anna Hedh

Junilistan
Sören Wibe

Piratpartiet
Christian Engström

Sverigedemokraterna
Sven-Olof Sällström, butikschef, Jämtland
Margareta Sandstedt, alkohol- & drogbeh, Gästrikland

sist och kanske minst.

Miguel Angel Sosa Vásquez
Vad är detta för en tok?


Hela listan hittar ni här

5 kommentarer:

  1. Halloj! Jag direktlänkar dig idag, hoppas att någon hittar hit och bjuder på lite seriöst debattmotstånd! :D

    SvaraRadera
  2. Har den inte tidigare varigt seriös? :)

    SvaraRadera
  3. Förklara hur SD hamnade på listan? Du verkar ju hyffsat intelligent i övrigt ;)

    Sen antar jag att du gjort din lista för att ska diskussion eftersom din kandidater spänner över alla möjliga åsikter. Exempelvis från M som pro EU, till MP som gillar Eu litegrann men nej till EMU till SD som vill ut ur EU.
    Vilken är din hjärtefråga som binder samman alla dessa kandidater du valt ut?

    SvaraRadera
  4. Jösses så många felstavningar och ofärdiga ord jag bidrog med. Pinsamt!!

    SvaraRadera
  5. Om att SD får vara med. Jag valde att ta med personer vars åsikter skulle vara intressant att granska. Vi får se vad jag kommer fram till med Sverigedemokraternas kandidater.

    SvaraRadera