**

lördag 25 december 2010

Problemet Kungen

Från en komiker till en annan. Jag minns en gång ett samtal fört av de båda programledarkollegorna Filip och Fredrik vilka ifrågasatte vitsen med att karikera vår konung med argumentet om att han gör jobbet ganska väl själv.

Grunden till att jag nu valt att skriva om mina åsikter kring kungamakten är det samtal som under julaftonen begynte på grund av en julklapp med leveransursprung, kungaindustrin.

Säkerligen är konungen och familjen som de flesta av oss andra helt fantastiska människor. Men skillnaden mellan dem och oss andra är när det gäller kungafamiljen så är det en medieskapad bild vi förälskat oss i. En produkt vårt land använder i för vad syfte som anses vara lämpligt. Som de allra flesta har jag bara tillgång till en regisserad enkelriktad kommunikation. Av den att döma är därför mina känslor tämligen neutrala. De gör väl ett bra jobb kan jag tro, punkt slut, osmakliga snaskigheter och rena falsarier är jag inte intresserad av. En annan betydande skillnad är ju också att vi undersåtar är ålagda att följa lag och ordning och dess utom får bekänna oss till valfri tro, eller ingen alls om så passar oss. Är det inte lite märkligt att kungen tillåts bryta mot lagar men får inte tveka om huruvida jungfrufödslar och andra kristliga mirakel verkligen har skett? En fin gammal tradition, lika fin som att ämbetet går i arv.

Denna positiva särbehandlig är förvisso inget jag har något emot. En vald statschef, vilket i ett val idag mycket väl hade kunnat bli kungen själv eller Victoria, mister lite av den mytiska sagospänning vi får tack vare de genetiskt insnärjda europeiska kungahusen. Men jag ser ett bekymmer. När kronan går i arv kan den tillfalla vilken tok som helst, historien är ett bevis för detta. Hur underbar och fantastisk vår konung än må vara hade hans liv sett annorlunda ut om han fötts av ett arbetarpar i Majorna. Men jag missunnar honom verkligen inte den position han har, inte så länge det är fritt fram för oss alla att säga vad vi vill om honom. Många förfasas över den smaklösa skvallerjournalistik som skrivs men jag anser att när det gäller konungen är allt tillåtet, så länge det är sant förstås. Lögner är säkerligen inget ovanligt men när konungen svarar på kritiken med att ”vända blad” då måste väl det påstådda hur osmakligt det än må vara verkligen skett.

Jag ser gärna att han fortsätter sitt arbete som statschef men jag ser också att verksamheten blir grundligt granskad. Man bör ”självfallet” inte matcha konungens egen aktieportfölj med företagsbesöken utomlands och så vidare. Är kronan tung går den att ta av.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar