**

torsdag 9 december 2010

Lipsillar

Jag hörde häromdagen att låtarna från Michael Jacksons nya och fram till nu på fredag outgivna skiva "Michael" redan finns att ladda ner på nätet? Skulden till att denna omoraliska handling gjorts tillgänglig läggs som vanligt på "fildelarna". Men vad bolaget som vill fortsätta att tjäna pengar på den döde kungen av pop inte vill inse är att det faktiskt är någon ur de egna leden som läckt materialet och gjort det tillgängligt för kopiering och fildelning. Samma kritik vill jag rikta mot alla filmbolag som tycks sprida journalistkopior hej villt omkring sig för att journalisterna såklart ska göra reklam för filmen.

Andra som ojar sig lite väl mycket enligt mig är de vars hemliga men lika fullt obegåvade och fördomsfyllda metaforer den senaste tiden offentliggjorts. Istället för självkritik om hur och varför den hemliga informationen läckt ut väljer man att kritisera publicisterna. Eller rättare sagt inte publicisterna i form av traditionell media utan grundaren av en internetsida där informationen i omgångar presenterats.

Jag är förstås medveten om att det är betydligt värre saker som offentliggjorts än några imbecilla ambassadörers rapportering. Saker som mord på journalister bland annat, men min åsikt kvarstår. Skyll inte läckan på publicisterna utan skyll på de som läcker, de som inte klarar av att hålla sina skjutglada fingrar i styr. Skyll på de som bestämmer.

Till sist skulle jag vilja ge lipsillarna en rekommendation. Säg, skriv eller gör aldrig något du inte står för. Skulle så ändå ske, allt kan ju hända, skyll då inte på någon annan, bete dig inte som en lipsill.

1 kommentar: