**

måndag 13 december 2010

Glögg+Portvin=Sant

Förvisso är luciakvällen snart till ända och jag därmed en aning sen med mitt tips. Men ännu återstår några tillfällen att inmundiga det söta och kryddade vinet vi kallar glögg. Vilka glöggtrender som gäller i år har jag på grund av mitt bristande intresse i frågan ingen aning om. Men att tillverkarna i vanlig ordning blandat fram några märkliga smakkombinationer har jag inte undvikig att se. Lyckligtvis har jag undkommit både glögg med lingonsmak och glögg med… ja vad ni vill.


Men i ett försök att dämpa den överväldigande sötman så har jag i år upptäckt en intressant kombination att prova för er som gärna blandar och laborerar med drycker. Inga konstigheter som Baren-Håkan hade sagt. Mitt tipps är helt enkelt att ni blandar lika delar av valfri traditionell glögg med lika delar portvin. Portvin är förvisso sött i sig men torrt som fnöske i förhållande till glöggen.


Då jag för tillfäller endast har Sandemans portvin att förfoga över är det den jag provat mig fram med. Och vad gäller glöggen fick jag lyckat resultat med de båda "vanligaste" ur Blossas sortiment. Den alkoholfria och lättvinsvarianten. Några fler glöggar har ännu inte korsat min väg.

1 kommentar:

  1. Jag dricker iofs glögg även om det inte är Lucia. Om mor och far förfogar över lite portvin kanske detta blir något att testa på julafton :)

    SvaraRadera