**

onsdag 15 december 2010

Ekonomi for dummies

Kalla det misantropi men ibland kan man ju verkligen oroas för vår världs framtid. Jag tillhör den kategori människor som tycker att kapitalism och marknadsekonomi är något bra och de rätta verktygen för att sprida rättvisa i samhället. Tillsammans med någon form av demokratisk socialliberalism har vi medborgare genom åren skapat oss ett i det stora hela väl fungerande samhälle. Vi har skapat oss en frihet att själva bestämma över hur vi hanterar våra egna slantar. Men frihet betyder också att vi har ett ansvar. Ett ansvar för oss själva och om andra som tyvärr inte riktigt klarar att bemästra systemet.


Att vi människor de senaste åren börjar låna allt mer gör att jag börjar undra över hur väl vi egentligen klarar att hantera ansvaret. Att reklamen som uppmanar till sinnesjukt beteende aldrig tycks avta tyder på att vi trots allt går på den. Ikväll blev jag både oroad och arg när jag hörde en kvinna svara på en reporters fråga om riksbankens senaste höjning av styrräntan. Hon svarade att det var fruktansvärt. Fruktansvärt? Att riksbanken nu gör det som de så länge meddelat och som alla som inte är helt ekonomiskt imbecilla insett för länge, länge, sedan. Kvinnan gjorde mig oroad och arg inte bara för att hon kanske saboterat för sig själv och kanske sina barn utan också för att hon med sin dumhet saboterade för alla andra när hon omdömeslöst budade på fastigheter hon inte hade råd att köpa. I en värld av låneblindhet ska alltså seriösa medborgare inte bara stå för de som hamnar i lånefällor och skuldsanering vi ska också konkurera med köpare på olika villkor.


Sedan undrar jag hur länge till det ska få vara tillåtet att lura sinnessvaga på pengar? Detta är förståss redan förbjudet men väldigt lite tycks göras åt den uppenbarligen illegala utlåningsverksamheten som jag outtröttligen hör och ser reklam om. Illegal därför att ingen kund hos något sådant bolag kan väl ansen vara mentalt frisk.


Körkort för ditten och datten föreslås av en del, körkort för hantering av sin egna ekonomi föreslår jag.


1 kommentar:

  1. Har aldrig tänkt på detta, att det kan skada samhällets ekonomi om folk belånar sig, för de är det du menar va?

    Bankerna skall ju idag göra en bedömning om personen som skall låna pengar klarar av detta, man tittar på inkomst, man måste haft fast anställning i 3år, man måste ha en säkerhet osv. Det verkar som om du lägger skulden på kvinnan och andra, som du säger sinnessvaga, icke mentalt friska, hehe. Ja de finns säkert naiva personer som inte förstår sig på riskerna men jag skulle även vilja lägga skulden på bankerna som lånar ut och inte minst dom här SMS-lån företagen som jag inte ens tycker skall finnas.

    Tänkte på de man gjorde i Baltikum, där var det ett krig mellan de svenska bankerna om att få låna ut pengar och man gjorde reklam på baltisk tv och försökte få så många Baltiker som möjligt att låna pengar. Problemet var att man struntade i säkerheterna. Folk som egentligen aldrig skulle få låna fick låna och vad hände, jo folk kunde inte betala tillbaka. Jag vet inte om man lovade billiga lån och sedan höjde räntan eller hur det var, men man struntade i alla fall i någon regel, det mins jag :) Hur som helst slutade det hela med ett krismöte mellan Swedbank (som lånade ut mest) och Anders Borg och så fick staten gå in och hjälpa Swedbank, dvs. vi fick betala för bankernas fel.

    Så jag tycker det är värre med giriga banker än de naiva människorna som de lurar.

    SvaraRadera