**

måndag 23 februari 2009

Hyresgäster vs hyresvärdar

Efter en liten paus är det åter igen dags för ett inlägg i debatten. Denna gång var upprinnelsen ett tv-inslag av utfyllnadskaraktär. Med jämna mellanrum visas inslag om att vissa hyresvärdar är väldigt dåliga när det kommer till renoveringar och fastighetsvård. Det handlar i regel om lägenheter i bostadsområden med en läge status om uttrycket tillåts. Bilder från inslagen vittnar om nedklottrade trappuppgångar, trasiga fönsterrutor och mycket ovårdade rum. I reportagen kritiseras främst hyresvärden och de boende ses som offer. Detta kan säkerligen överensstämma med verkligheten i vissa fall men tillåt mig återge två exempel jag själv har erfarenhet av som kanske kan ge en viss upplysning i ämnet.

I min bekantskapskrets finns både hyresgäster och hyresvärdar. Bland hyresgästerna tror jag inga skulle få för sig att klottra i trappuppgångar eller utöva oprovocerad skadegörelse. Jag tror de aldrig upplevt att en fönsterruta spontant gått sönder. De flesta anser nog att det inte är fel att man lägger en viss del egen energi på fastigheten man bor i för att därigenom uppnå bättre trivsel för sig själv. Detta trots att det är annans egendom och man inte är tvingad till det.

En större villa i en kranskommun till Göteborg blev utan hyresgäster. Värden, ensam privatperson, fick ett till synes gott erbjudande av kommunen. En storfamilj men tidigare försörjningssvårigheter behövde stor plats. Kommunen stod som garant för hyran. Vilken dock visade sig ganska onödig då familjen inofficiellt inte alls hade brist på betalningsmedel. Att det fanns gott om pengar blev tydligt då familjen efter det att barnen åldrats krympte och det enligt kommunen inte längre fanns behov för en så stor villa. I detta läge önskar hyresgästen köpa villan men naturligtvis inte med officiella medel, dessa fanns ju inte. Istället föreslås en liten köpeskilling med ett tillskott vid sidan. Något som naturligtvis nekas av hyresvärden. För att höja budet erbjuder nu den boende även en bil. En importvara som visade sig vara viktig i familjens ”sidan om” ekonomi. Inte heller nu blev det någon affär och familjen fick helt sonika inse verkligheten att deras nya boende kunde bli en av de lägenheter som nyligen filmats av nyhetstorra tv-stationer. Efter att familjen flyttat fick jag möjlighet att se mig om i huset. Det var något helt sanslöst, att det bara är möjligt att slita så på en inredning är för mig helt ofattbart. Slitage som aldrig går att skylla på värden. Köksluckor och lådor är i alla fall för mig något som bör hålla i några år. Tror ni det var tal om någon flyttstädning? Det blev snarare tal om sanering, allt på värdens bekostnad.

Nästa fall gäller en villa på landet. Denna gång uthyrd till lite olika personer, alla med samma brist på respekt för andra människors egendom. Jag har visserligen aldrig varit hundägare men jag antar att det är dumt att ha dem inlåsta längre perioder. Att detta kan orsaka repor på fönsterrutor och totalförstörda dörrar är något jag numer vet, för att inte tala om fläckarna på parketten. Färgval på väggarna är en annan sak som kan förbrylla mig. Inte för att detta är till skada för hyresvärden, så vida man inte kladdar på listerna, men det visar i alla fall på dålig smak.

1 kommentar:

  1. Det är sorligt att folk i allmänhet inte bryr sig om saker och ting som inte är deras. Detta är troligen inget som kommer att ändras dessvärre.

    SvaraRadera