**

måndag 25 maj 2009

I väntan på djupare analyser

Efter sex dagar utan något publicerat är det med en viss självförvållad hets som jag nu tagigt datorn i knäet. Efter att diskvalificera ämnen som placebo och kvacksalvare för kvällen då dessa kräver en grundligare genomgång kommer jag inte på något bättre än att återge valda tankar som passerat genom hjärnan under långhelgen. Ni som läser Annas blogg vet säkert att torsdagens mentala utmaning bestod till största delen av matlagning. Inte bara lyckads vi få ihop välsmakande rätter utan även ett spännande recept för framtida fiskfärsburgare. Vilken tur att grillen var så snabb och att Hoki i små delar tenderar att sönderfalla vid allt för ovarsam behandligt. Funderar ni ibland på om pinjenötter är så värst prisvärkt kan ni testa solrosfrön till nästa pesto.

Dagen efter for vi iväg till Stensjöstugan. Vår grundtanke var att stanna till vid A6 i Jönköping för lite shopping och lunch. Men då det tydligen var andra som hade liknande planer och vår rörelsefrihet var en aning begränsad, vi hade med oss en släpvagn, så valde vi att köra vidare och stanna vid första bästa tillfälle, vilket blev Sibyllan i Tenhult. Inte heller här var vi ensamma men liknande mindre gatukök brukar ju ha smidiga system för att hantera många kunder med varierande beställningar samtidigt. Ibland funderar jag på hur ironi ter sig i skrift. Oavsett, så gick vi och gjorde oss redo för vår beställning. Lite orutinerat hade jag ett mellanrum mellan mig och disken i vilket en besynnerlig herre från ingenstans tog plats. Min första bedömning var att detta var en stammis och då hans beteende inte var illa menat utan att ouppmärksamheten om min existens snarare berodde på kronisk berusning valde jag att passivt låta honom beställa. Lite glad över den enkla sådana, enbart stripps, blev jag lite trumpen då hans två lika besynnerliga kumpaner stövlade in. Nu blev beställningarna desto mer komplexa, vilket i sin tur gör att jag kan komma till episodens kärna. På andra sidan disken står två unga tjejer vilka utan bekymmer mottar de orent framsluddrande och med struntprat utblandade önskningarna. Med god simultanförmåga fortsätter de att ta mina. När detta är utfört väljer jag att i ögonvrån iaktta föreställningen som de besynnerliga karaktärerna ger. Efter en ändrad beställning, återbetalning, ändring på nytt och besvärlig insamling av nyss återbetalt betalmedel fick de äntligen all den mat de behövde och snart därpå kom vår.

Med kvällen ankom som sig bör en inversion. Det vill säga minskad solinstrålning och avkyld markyta vilket medför en avtagande vind. Under dessa omständigheter vet jag inget mer rogivande än att sitta på stugans terrass och titta ut på den spegelblanka sjön vars yta enbart distorderas av en och annan fisk som fångar sin kvällsmat. Själv satt jag och smuttade på lite bourbon. Som ni kanske vet är mitt intresse för destillat en aning insnöat och till stor del inriktat bortom själva njutningen. Så föga förvånande fanns det två sorter att tillgå. En jämförelse skulle ske mellan min Jack Daniels och min väns Border Shop -variant jag inte kommer ihåg namnet på. Med nyktra sinnen tog vi oss ann vår uppgift. Lite fundersamma frågade vi oss snart om det var så stor skillnad. Min Jack som vanligtvis är parfymerad vass och lite syrligt var inte sig själv den kvällen. Istället var det en likgiltig fatkaraktär som tog överhanden utan att ge plats för de spännande marsipantoner man annars kan finna. För dess eget bästa var den på tok för lik dess rival. Inte alls dåligt på något sätt men föga smickrande för the king.

1 kommentar:

  1. Du vet hur kösystem fungerar i sverige. Gäller att hålla tätt så inga luckor uppstår =)

    SvaraRadera