**

tisdag 12 maj 2009

Dawit Isaak

Då var det dags att bli lite seriös igen. Har ni hört om Dawit Isaak? Ni vet svenskeritreanen som suttit fängslad i så många dagar, ja nästan hela 2000-talet och detta utan rättegång. Sakta men säkert börjar allt större medier ta upp fallet. För mig som trogen P1-lyssnare har jag dock fått leva med nästan identiska små meddelanden om hans frihetsberövelse i stort sett sedan starten. Jag har fram tills nu låtit de gå mig oberört förbi. Med min ytliga människosyn krävs det i regel betydligt mer för att jag ska reagera. Men vad som ändå gör mig lite fundersam är när personer, efter att ha flytt för sitt liv, återvänder till sitt forna hemland strax efter att de fått ett nytt medborgarskap.

Sverige har vad jag vet ett gott anseende ute i världen. Kanske något vi kan tacka personer som Raul Wallenberg och Olof Palme för. Kan det vara så att ett svenskt medborgarskap ses som värdefullt för den som vill kämpa för något kontroversiellt? Var det så Dawit tänkte när han lämnade Sverige året efter han blivit svensk? Vad var hanns förhållande till Sverige när han i Eritrea bildade familj med fru och barn? Jag har full förståelse för att han bibehöll sitt svenska medborgarskap, som en sorts säkerhet ifall oroligheterna skulle blossa upp, vilket de också gjorde 1998. Dawit flyttade då hem igen till sitt andra hemland och två år senare fick han även med sig familjen. Tänk om allt hade kunnat sluta här. Tänk om familjen kunde få levt ett behagligt liv i ett fritt land. Jag bidrar gärna, via skattsedeln, till en nystart för familjen.

Men det är nu jag börjar tvivla på hans och andras handlande. Med familjen på säker mark åker han själv ner igen, bara ett år senare, för att arbeta som reporter för tidningen Setit. Trots det svenska medborgarskapet blir han arresterad och är det allt jämt. Jag som till stor del har svenskt ursprung och levt hela mitt liv i landet har det svårt att sätta mig i dessa personers situation. Likväl som för de flesta är familjen det viktigaste för mig. Frågan är om jag hade riskerat att göra frun till änka och barnen faderlösa? Även om det varit för en god sak.

5 kommentarer:

  1. Detta kan skapa debatt du :)

    SvaraRadera
  2. Så med andra ord.
    Har Dawit Isaak bara ”använt” Sverige och bör Sverige nu hjälpa Dawit Isaak eller inte?
    Jag antar att det politiskt korrekta svaret borde vara JA, Sverige bör hjälpa alla människor, oavsett medborgarskap.
    Sen att han lämnade fru och barn kan man ju tycka vad man vill om.

    SvaraRadera
  3. Låt oss gå i Dawit's skor;
    Vi har varit tvungna att fly från regimen i Sverige; vi älskar Sverige och vår släkt, vänner, platser etc.
    Vi är handlingskraftiga. Är det konstigt att vi återvänder? Är det konstigt att vi vill försöka förändra?
    Så länge han inte gör något som i svensk lag är brottsligt ska han försvaras som en svensk medborgare.

    SvaraRadera
  4. Tomas Kangasoja15 maj 2009 kl. 10:39

    Min fråga är... Hur många medborgarskap kan man ha? Låt säga att man bor 3 år i 5 olika länder... Efter att man flytt ifrån sitt hemland efter 20 år där. Skall man då räkna med att få hjälp av 5 regeringar och 5 länders stöd?

    Om jag bott i Sverige i 35 år. Sedan flyttar till Spanien i några år tex 3 år och även blir Spansk medborgare. Flyttar hem till sverige och här gör något som inte regeringen tycker om och jag fängslas. Då förstår jag om Svenska regeringen ser mig mer som svensk än spansk....

    Jag är dåligt påläst och tycker att alla politiska fångar borde få lika behandling alltså rätt till rättegång osv.

    Tomas

    SvaraRadera
  5. Mikael: Förhoppningsvis gör det.

    Joakim: Tanken är fin men är den inte lite dyr?

    Lena: Själv är mitt förhållande till familjen starkare än till landet och jag har inga martyrambitioner. Man visst är det omöjligt att sätta sig in i situationen. Med en liten och segregerad vänkrets blir intrycken tyvärr enkelriktade. Men jag lyssnar mycket intresserat då min enda bekant med liknade öde berättar om livet som kurd i Irak och den oundvikliga flykten med dess tragedier. Utan land kanske det är lättare att byte nationalitet även i sinnet.

    Tomas: Finns det något som är olagligt i Sverige men lagligt i Spanien? Men oavsett vart man är och vilket medborgarskap man har lyder man under det landets lagar. Se bara på Annika Östberg och Jonas ”El Choco” Andersson. Var det någon mediebevakning över huvud taget om Jonas?

    SvaraRadera