**

lördag 26 november 2011

Amarone vs. annat bra vin för runt en hundring

Det som med tiden skulle resultera i detta inlägg tog sin början för några veckor sedan då vi, jag och min familj, besökte frugans syster med… familj, tada!. Som en kul grej och lite som ett sätt att försöka bjuda igen för alla de gånger vi fått njuta allsköns läckerheter föreslog vi att denna gång stå för och överraska med råvarorna för middagen. Det blev medelhavsinspirerat vilket gjorde tillfället perfekt för att prova en Amarone. För den inte tillräckligt insatte är Amarone ett italienskt vin av hög kvalitet.

Vid ett tillfälle, något före det ovan återgivna, fick jag en lust att fördjupa mig i rödvinets eventuellt underbara värld av kunskap (nähä! fruns anm. ) Ni som följer mina texter här på bloggen vet säkert att jag tidigare främst fördjupat mig i öl och olika former av destillat. Av någon anledning har jag inte funnit rödvinet vara tillräckligt intressant. Men nu såg jag min chans!

Efter en titt på systembolagets websida och ett samtal med butikspersonalen föll valet på Amarone Classico (12363) för 179kr.

Till den ypperliga maten våra vänner lyckas tillaga kändes termen antiklimax passande för att förklara upplevelsen av det tämligen kostsamma vinet. Då vi var fyra personer som skulle dela drycken hade vi också försett oss med en reservbutelj. Denna var en Periquita Reserva (2560) för 79kr. Efter en inledande Dry Martini (4+2) och ett glas av Amaronen kände jag inte att Periquitan vara något dåligt val.

Veckan efter delade jag och fruga en av hennes favoriter, Röde Baronen (2194), ett gött vin för 107kr. Shiraz när det är som bäst eller lika bäst som när det är buteljerat i form av Allesverloren (29002) för 99kr. Ett vin som kunde vara värt ett eget inlägg...

Efter dessa två förhållandevis billiga utmanarna till Amaronevinet kände jag behovet av ett tredje för att på sätt och vis få till en avslutningen. Valet av vin för detta föll på Roodeberg (7451) för 87kr. Ett tillsammans med Periquitan något uttjatat vin just för dess prisvärdhet. Söker du ett robust, kryddigt, gött vin helt enkelt föreslår jag därför att ni som inte redan är bekanta med dessa lär känna dem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar