**

onsdag 16 februari 2011

Roligt men inte så roligt

Politiker som gör bort sig är något som oftast roar mig. Kanske inte att vi har korkade personer med förkärlek för toalettbesök i samband med viktiga omröstningar eller att vissa inte riktigt förstått funktionen av den svåra proceduren i att trycka på rätt knapp, en av två, vid rätt tillfälle. Inte så konstigt är det de jag inte sympatiserar med som roar mig mest vilket för mig fram till inläggets höjdpunkt, den senaste tidens omåttligt populära felräkning som sverigedemokraten Margaretha Sandstedt bjöd på härom veckan. För er som lyckats undvika klippet finner ni det här.

När jag först såg det roades jag i vanlig ordning och fick njuta en stund över hennes dumhet. Som för de flest var det hennes astronomiska penningsumma om 40.000 miljarder sek som skadeglatt fick mig att dra på smilbanden. Men ganska snart insåg jag att denna faktiskt var den korrekta och att felsägningen istället skedde när den överdrivet blygsamma summan om 400.000 Euro nämndes, en för mig inte lika rolig felsägning.

2 kommentarer:

  1. Nä visst satta man skrattet i halsen lite när man fattade vilken summa som var fel.
    Det är en knepig fråga. Är det kul när politiker gör dumheter eller är det bara tragiskt. Själv har jag nog hamnat i att man måste kunna skratta åt elendet.
    Och visst skrattar även jag högre når en politisk motståndare gör bort sig, det är nog mänskligt.
    Min favvogroda kommer från den outsinliga källan till sådana, George W Bush. Kanske inte en felsägning så mycket som väldigt knepigt uttryckt.
    -I belive that man and fish can coexist peacefully.
    /angående ett dammbygge där naturvänner oroade sig för fiskarnas vandringsvägar.

    SvaraRadera
  2. Kan vår glädje av att de, riksdagsmännen göra bort sig bottna i avundsjuka. Alla har de ju bra betalt och de flesta tycks leva i en form av skyddad verkstad. Att vägen dit är både lång och tuff glömmer vi gärna. Även om de klantar till det ibland så borde ju de vara tämligen skärpta individer även om jag ofta tvivlar på vad jag just skrivit.

    SvaraRadera