Sagan om allt. Del sju
För att förklara detta på ett begripligt sätt delar man in elektronerna i olika skal i vilka ett begränsat antal av dem får plats. Det innersta av skalen, det närmast kärnan, rymmer två
elektroner. Skalet så att säga utanför detta har plats för åtta. Atomer med ofyllda elektronskal tenderar att vara mer reaktiva och kalls för fria radikaler. Ett exempel är vätet med sin ensamma elektron. När en ensam sådan träffar på en annan likadan sammanbinds deras elektronorbitaler och de bildar tillsammans en molekyl som betecknas H2. Till skillnad från vätet har heliumatomer redan de båda positionerna i det innersta skalet fyllda. Detta gör ämnet obenäget att reagera med andra ämnen. Man säger att det är ädelt.
Två andra ämnen som är väldigt reaktiva och viktiga för berättelsens fortsättning är kol och syre. Med kolets sex elektroner fylls det inre skalet medan det nästa blir så att säga halv
fullt med plats för fyra bindningar. Syre däremot som består av åtta elektroner har bara två bindningsmöjligheter kvar i sitt yttre skal.
När en syreatom sammanbinds med två väteatomer skapas diväteoxid, också känt under benämningen vatten. Kol och väte bildar tillsammans kolväte. Ett spännande ämne jag tänker skriva betydligt mer om i kommande inlägg. En kol och två
syreatomer kan också skapa en molekyl och gör då detta med så kallade dubbelbindningar. Molekylen i fråga kallar vi för koldioxid. Två syreatomer kan med en dubbelbindning bilda O2, den vanligaste formen av syre.
Med de två bindningarna kan man i teorin, mest på skoj, skapa en kedja av syre vilken i praktiken aldrig blir längre än tre atomer lång och kallas då för O3 eller Ozon. Däremot kan kolets fyra bindningar skapa betydligt hållbarare konstruktioner som till exempel diamant eller mer porösa som grafit. Med sina bindningar utbredda i ett å samma plan bildar kol något som kallas för grafen.
Det får mig att tänka på den goa schamporeklamen från sent 90-tal. Jag kommer inte ihåg märket men jag har för mig att det var en brun flaska. Det roliga var att dom skröt med att det var baserat på diväteoxid.
SvaraRaderaKul, och lite åt samma håll som däckverkstädernas "nitrogen" som de gärna fyller däcken med. Förutom att den gasen vanligt förekommande i luft, ca 79%, används i ren form bland annat för att "rengöra" gasbehållare i industrin. Hur bättre ett bildäck mår av ren kväve på insidan vet jag inte men för en vanlig bilist antar jag det handlar om försumbara förändringar. Jag känner förvisso till säljargumenten om att luftens syre korrigerar de dyra lättmetallfälgarna och kan antända vid däckexplosioner. Synd då att den största delen av däcket och fälgen är dess utsidor.
SvaraRadera