**

onsdag 15 september 2010

Livet efter valet

Då var det så äntligen dags att snart gå och rösta. Som den traditionalist jag är väntar jag till söndag. Kanske kommer det ske under en cykeltur i höstsolen med familjen. Från att i valkampanjens inledning känna oro över ett regeringsbyte känner jag min nu tämligen lugn av två orsaker. Dels visar prognoserna på att jag kommer få anledning att glädjas under söndagskvällen men framförallt har jag insett att detta val inte längre är något så kallat ödesval.


Det föregående valet, 2006, var nämligen så mycket viktigare för landet än det som nu kommer. Visst önskar jag en tydlig majoritet för alliansen men skulle allt gå fel och prognoserna ljuga. Ja då känns det tryggt att veta att de rödgröna insett värdet av alliansens reformarbete och inte tänker ändra särskilt mycket på vad som gjorts.


Så mitt tipps till er som ännu inte bestämt er. Lyssna på Fredrik Reinfeldt och rösta först och främst fram en majoritetsregering. Eller vill ni låta några imbecilla flummare få tillfälle att skämma ut sig? Det skulle kanske vara kul. I tider av förnedrings-tv hade sändningarna från plenisalen kunnat ta formen av någon lyteskomisk dokusåpa kryddad av rasistiska motsägelser och andra ogenomtänkta dumheter.

2 kommentarer:

  1. Haha! jag väntar med nyfikenhet på Gröns motkommentar :) Jag vet inte vad han kommer att rösta på men jag tror inte det blir Alliansen i alla fall. Kanske han vågar avslöja vad det blir i den kommande kommentaren :) Själv blir det Centerpartiet ;)

    SvaraRadera
  2. Socialdemokraterna deklarerar i nära varannan mening det oansvariga i att sänka skatter. Men samtidigt är den kostnadsmässigt största budgetposten i de rödgrönas förslag en skattesänkning: skattesänkningen för pensionärerna. Om de menar allvar med att skattesänkningar är så oansvarigt borde de väl istället höja skatten för löntagare för att få balans mellan beskattningen av pension och lön. Eller?!

    Bland annat därför delar jag din analys, Niklas. Även de rödgröna verkar till stora delar vilja behålla den arbetslinje som Alliansen slagit in Sverige på.

    SvaraRadera