**

tisdag 17 augusti 2010

Lön vs Pension

Inför valet tycks skillnaden i beskattning mellan förvärvslön och pension ha blivit en valfråga. Frågan uppmärksammades först av enskilda pensionärsrepresentanter men har nu tagit sig för stora proportioner enligt mig.


För det första förstår jag inte hur beskattningen skiljer. Är inte procentsatserna lika? Att man den senaste mandatperioden infört en ekonomisk stimulans för att uppmuntra folket till det som är grundläggande för hela landets ekonomi har väl knappast med saken att göra. En stimulans vilken just för pensionärer faktiskt är dubbelt så stor.


I debatterna sägs det också att pension är uppskjuten lön. Det kan väl stämma till viss del men då borde man väl vara mer kritisk över de försnillade AP-fonderna och inte det nya avdraget.


Jag förnekar inte att ekonomin för många pensionärer är svår att få ihop. Tydligen är jag inte den enda då det i samhället är ganska vanligt med anpassade priser just för de som slutat förvärvsarbeta.


Dessutom ska vi inte glömma att för de flesta så kostar det en del för att just arbeta och bidra till landet. Jag tänker då främst på transportkostnader.


För att avsluta debatten tycker jag man kunde slopa all skatt på pension. Varför inte betala ut nettosumman direkt?


2 kommentarer:

  1. Synd att du avslutade debatten innan jag fick komma med synpunkter. GRÖN tar upp tråden i sin blogg, så jag skriver mina tankar där.

    SvaraRadera
  2. He he, men jag tänkte snarare på debatten i stort som ju mer är en lobbykampanj nu inför valet.

    SvaraRadera