**

lördag 19 december 2009

Hycklande siffror

Enligt uppgifter som jag fått nu under den pågående musikhjälpen mot malaria så dör det ett barn i sjukdomen vart 30:e sekund och att kostnaden för att hindra detta skulle vara ynka fem kronor per unge. Således skulle minutpriset för att totalt utradera dödsstatistiken bli 10kr eller motsvarande 600kr för var timme. En summa som går att jämföra med kostnaden att betjänas av en medelmåttlig tjänsteman. För en jurist däremot ligger snarare kostnaden på det tredubbla vilket lite lämpligt för mitt räkneexempel medför att just en jurists arbetsdag á 14400kr täcker ett helt dygn förskonat från malariaoffer. Vill man försäkra sig om att hålla sjukdomen stången ett helt år behöver man således samla in drygt 5 miljoner. Nu har jag ingen aning om hur mycket musikhjälpens insamling kommer att sluta på men troligtvis blir det någonstans kring dessa fem miljoner. Så om deras egna siffror stämmer kommer vi snart att få se en rejäl förändring på statistiken över dödsfallen. Det kommer troligtvis inte att dö ett barn på grund av malaria under hela nästa år. Satsar vi bara lite till så har vi äntligen besegrat malarian för alltid.

Eller är det så att någon av siffrorna inte stämmer. Jag tänker främst på den där lilla femkronan. Är allt svinn på vägen medräknat. Alla korrupta mellanhänder. Frågan är om det över huvud taget blir en endaste liten krusning på dödskurvan. Men för all del, skänk ni pengar för huvudsaken är väl ändå inte de fattiga stackars barnen utan att vi här i vår trygga julpyntade västvärld med okunskap ska få rena våra samveten.

2 kommentarer:

  1. Intressant när man kontrollräknar siffror som trumpetas ut i media. De stämmer ofta men är vinklade på ett helt orealistiskt sätt, som i detta fallet. Som du skriver tror jag också, att all administration äter upp en stor del av kakan innan det når fram till de behövande. Det bör naturligtvis räknas in i priset att rädda ett liv.
    Men jag håller inte riktigt med om din syniska syn på spektaklet. Jag är annars ganska bra på den syniska biten men jag ska försöka välja en mer positiv väg denna gången. Om det nu gör en liten skillnad är det bättre än ingen. Det kan kanske i bästa fall också öka medvetenheten om sjukdomen. Att folk ger för att de vill lätta sitt samvete är väl bättre än att de inte ger alls och det gör väl inte försöket att rädda liv mindre ärovärt. Fast det är nog i mycket tittarsiffror som jagas men det kanske är en lite annan diskusion.

    SvaraRadera
  2. Dom fick ju in 5,7 mille så din uppskattning var inte illa. Nu får vi se om det dör några barn i malaria nästa år då.

    SvaraRadera