**

söndag 23 augusti 2009

Om damer

Häromkvällen var TV:n påslagen därhemma i ren slentrian. Av någon anledning valde jag att ha dess skval som bakgrundunderhållning istället för radion när jag sysslade med något annat i köket. Kanske hade det pågående friidrottsvärldsmästerskapet en viss påverkan. Plötsligt hör jag att det är damernas tur att springa 100-metersfinal. Jag släpper det jag har för händer och tänker att, visst en halvminut kan de ju ändå vara värda. Efter att ha sett Shelly-Ann Fraser springa loppet på 10.73 väcktes dock några funderingar. Kvällen innan hade jag och många med mig sett Usain Bolt sätta ett fantastiskt, sanslöst och makalöst världsrekord på 9:58. Ställ de båda löparna bredvid varandra och tänk att deras tider endast skiljer sig 12%

En helt annan tävling är Vasaloppet där herrsegraren i år, Daniel Tynell, åkte på 4:11 och damsegrarinnan, Sandra Hansson, på 4:43 vilket också motsvarar en skillnad på ungefär 12% Denna differens stämmer rätt bra för alla atletiska idrotter. Jämförelsen gjorde mig positivt överraskad av kvinnornas kapacitet. Även om jag till en början imponerades så slutar jag direkt när jag började tänka på sporter som fotboll och ishockey. För någon som tycker att de är tråkiga redan från början blir denne inte mer exalterad av damerna.

För en tid sedan fick tjejerna inom MMA ett riktigt uppsving av mediebevakning. Jag måste erkänna att mitt intresse för matchen var med ett litet drag av gubbsjuka. Sympatierna lutade mer åt Carano än Santos av någon, inte så värst, outgrundlig anledning. Men tankarna på annat än fighting försvann när de väl satte igång. Kanske var det inte världens bästa teknik alla gånger men underhållande med flera positionsbyten och försök till lås. En värdig vinnare korades och med en förlorare som inte alls behövde skämmas var tillställningen en riktig framgång för Strikeforce vilka säkert kommer att dra nytta av detta i sin kamp om marknadsandelarna. Jag ser med minst lika stor spänning fram emot näst gång Cyborg går in i buren som när Anderson Silva kommer att göra det. Eller kanske inte Anderson men i alla fall med fighters på 88% av hans nivå.

På samma sätt som Åsa Sandell gjorde proffsboxningen mer accepterad av den folkliga massan kanske en tjej som Elina Nilsson kan göra något för MMA.

2 kommentarer:

  1. Det är komplicerat det där med damidrott. För mig är det helt självklart att kvinnor skall ha precis samma möjligheter att sporta som män. Jag kan på ett filosofiskt plan omöjligt säga att det ena är bättre än det andra men när det kommer till vad jag själv vill se är det inte lika enkelt.
    När jag vill titta på sport vill jag bli imponerad. Jag vill så nån hoppa högre, kasta längre, vara starkare eller snabbare än jag nånsin sett nån vara tidigare. Jag vill se det bästa av det bästa, inte det relativt bästa och jag tror att många tycker som jag.
    I många idrotter har med andra ord inte kvinnor någon stor chans att få mitt intresse enbart eftersom män har lättare att bygga upp den muskelmassa som krävs för att bli bäst. I många andra grenar spelar det mig å andra sidan ingen roll. I t.ex. många motorsporter har kvinnor samma eller kanske t.o.m bättre förutsättningar än män så där ser jag dem gärna. Bl.a. dragracing är en sport där kvinnor bevisat sig hålla samma standard som män. Sveriges snabbaste var för ett tag sedan en tonårsflicka vilket jag bara tyckte var kul, om hon fortfarande håller tronen vet jag inte. Kvinnokroppen har visat sig vara mer tålig mot g-krafter vilket kanske ger dom en så stor fördel att det borde bli en klass för män som då borde vara lite sämre och därför intressera mig mindre. Men hur stor den fördelen är vet jag inte.
    Vad gäller MMA, boxning m.m kanske det är mer intressant med den relativa styrkan och man ser hellre en jämn match än en ojämn match där den bästa av de bästa är med. Jag vet inte riktigt eftersom jag har svårt att njuta av att se människor slå sönder varandra och därför sett mycket lite. Har inte ens lyckats släpa mig till ringen när jag kännt folk som tävlat. Men jag ser inga moraliska problem så länge alla inblandade inte har någon tvång att delta.
    Själv är jag mycket ointresserad av lagsport som fotboll eller hocky men uppskattar som gammal sk8tare att kolla på x-games. Där vill jag se de med mest höjd i rampen, den som gör det fetasta tricket och chockar mig med vad jag inte ens trodde gick att göra. Där har tyvärr inte tjejjerna en chans, även om de naturligtvis skall få tävla. Det stora problemet är väl att många vill som jag se det absolut värsta och då leder det ofrånkomligen till mindra sponsorintäckter till damerna vilket gör att de inte har samma ekonomiska förutsättningar att satsa på sin idrott. Som sagt en komplicerad fråga och jag tror inte någon blivit det minsta klokare av min kommentar.

    SvaraRadera
  2. Roligt att läsa både inlägg och kommentar.
    Du nämnde Dragracing som en sport som är jämn mellan könen. Då nämner jag Golf och ridsport, tror till och med att killar och tjejer tävlar tillsammans i vissa ridsporter.

    SvaraRadera