**

onsdag 10 juni 2009

I väntan på en eftervalsanalys

Då var det återigen ett bra tag sedan senaste inlägget. Min tanke är att snart slutföra arbetet om EP-valet med en eftervalsanalys. Då detta tycks dra ut på tiden går jag bjuder jag under tiden på en äldre liten skrift. Något som speglar ett av mina andra intressen och kan förnöja de av er som inte är så intresserade av europaparlamentet.


Pilsnerresan

Pripps Blå

Pripps Blå är kanske inte den pilsnern i värden som fått mest berömmelse och uppskattning och kanske är det till dess nackdel att resan begynner med just en Pripps Blå. Nu har vi alla våra smaklökar på helspänn och är förväntansfulla, redo att med kritiska sinnen dyka ner i pilsnerns underbara värld. Vad kommer vi då att finna när vi ger oss hän denna genuint svenska och inte minst göteborgska pilsner. Att Pripps numer är danskt ger vi för tillfället fullständigt fanken i.

Det första som slår en när man häller upp en aning överkyld butelj Pripps Blå är des rena friska doft. Som ett underbart källvatten kryddat med ett uns kornmalt och citrus. Efter några djupa andetag är det så dags att låta gommen genomsköljas av den klara ljust gula färgen. Doften blir då väl kompletterad av en frisk fruktig smak med lätt maltkaraktär.

Tuborg Grön

Nästa anhalt på resan blir ett av Danmarks mest välkända bryggeri, Tuborg. Deras fantastiska pilsner är den gröna. Våra smaklökar är fortfarande på helspänn i väntan på att få analysera lite, i pilsnersammanhang, tyngre karaktärer. Vad kan då passa bättre än en av världens mest uppskattade dito?

Vi häller upp den ljusgula ölen och känner aromer som påminner och frukt och bröd. Den inte allt för kalla pilsnern ger betraktaren en nästan oemotståndlig längtan till de första klunkarna. Vilka ger en behaglig smak av ren perfektion, något brödig med en viss maltighet och en väl anpassad beska.

Warsteiner

Vi lämnar broderlandet i söder för att finna nya utmaningar. Den första finner vi i ölet Warsteiner. Efter att fått oss till livs två vitt skilda pilsnerupplevelser är vi nu mycket spända av förväntan.

Den guldgula färgen gör oss på intet sätt mindre entusiastiska. En undrbar ensemble av dofter når oss när vi försiktigt häller upp pilsnern i våra glas. Vi upptäcker här aromer vi inte tidigare upplevt på vår resa som exempelvis doften av jäst. Det kraftigare smakrika ölet får våra sinnen att fortsätta arbeta för högtryck.

Staropramen

Mot slutet av resan är vi tveksamma om det är möjligt att överträffa de sinnesupplevelser vi genomnjutit. Vi känner oss på gränsen till nöjda och har därför inga enorma förväntningar samtidigt som vi mycket nyfiket häller upp en glav av pilsnerns historiska ursprung.

Doften av Staropramen är härligt matlig, knäckig med doft av smör och apelsin. När vi dricker känner vi den maltiga smaken men inslag av smörkola, en markerad humlebeska och små toner av citrus.

7 kommentarer:

  1. Detta inlägg var bra, mycket lättare att läsa på nått sätt.

    Min favorit är Budweiser, kanske bara för att det är den ölen som smakar minst öl, haha
    Blev retad en gång för att det var en så kallad "tjej öl"

    SvaraRadera
  2. Testa Jever. Ett underbart ljus lager från Tyskland. Finns på bolaget och är gott men godast är det när det stormtappas. Tappas med högt tryck i ett högt glas vilket ger mycket skum. Det tar därför lång tid att tappa men får en gräddaktig skumkrona som sticker upp flera centimeter ovanför klaset. Mycket svårslaget om man gillar ljus lager.

    SvaraRadera
  3. jag älskar bloggar där blogg skribenten svarar sina läsare ;)

    SvaraRadera
  4. Kommentarer till kommentarerna, enligt önskemål.

    Budweiser, det var något om en kanot…

    Den enda Jeverölen jag testat är den alkoholfria. Just den är ingen favorit utan då dricker jag hellre någon svensk lättöl. Men säkert är det skillnad mot de ”riktiga” och visst, en sjuminutersupphällning lyfter fram många smaker.

    SvaraRadera
  5. antagligen är jag dum, eller så har vi inte samma humor, snälla bror, kan du inte förklara, jag blir tokig snart...

    SvaraRadera
  6. aaah, nu kom jag på, du tycker mina inlägg saknar värde och vill förlöjliga dem.
    Snälla säg inte att det är så, jag tycker ju om dig

    SvaraRadera
  7. åååh nu fattar jag, jag e så himla känslig, Jävla morsan!
    förlåt att jag "smutsar ner" din blogg nu, men nu fattar jag kanot skämtet.

    Budweiser är som att knulla i en kanot, fucking close to water."

    SvaraRadera