**

måndag 1 juni 2009

EP-valet steg 2

Aj aj. Tiden rusar. Bara sex dagar kvar och jag har fortfarande en lång lista. Arbetet med EP-kandidaterna är något som lite oturligt för Er läsare tar mycket tid med liten och ounderhållande läsning som resultat. Vad skön det ska bli när valet är över och vi medborgare åter kan lägga ned det tunga demokratiska oket. För ni bär väl det ännu, stolta och raka i ryggarna. Tänk vad givmilda statsmakterna ändå är, att de låter oss vanliga få väja ut vilka vi ska ge en månatlig ersättning på sisådär 80Kkr. Jag valde här att ersätta tre nollor med det förträffliga SI-prefixet K om i kilo, en förhoppning om att glädja en specifik och trogen läsare. Nej jag är inte kommunist utan försöker bara vara lite komiskt ironisk och låter er själva tolka texten. Vad fantastiskt att vi har så många duktiga människor här i landet som anser sitt engagemang vara väl värt dessa slantar. Ju mer man läser om de näst intill omänskligt begåvade tänkarna få man en känsla av att de är vanliga människor, lika dumma o obildade som Marit till exempel, hon är lite unik som en ur den sista generationen vilken upplevt krig i Europa. Just det, dumma och obildade.

Nedan kan ni se vilka som går vidare till en slutgiltig djupanalys.


Moderaterna
- Gunnar Hökmark
Kunde ha varit något men han tycks inte tala till mig.
+ Christoffer Fjellner
Med ett klassiskt moderatutseende och spännande tankar går han vidare.
- Christoffer Järkeborn
Räcker inte riktigt till konkurrensen.
- Anna Maria Corazza Bildt
Det kunde ha gått bra om det inte var för att ”alla svenskar äter varmkorv till lunch”.


Folkpartiet
- Marit Paulsen
Med hennes engagemang så hade hon gått vidare. Men tyvärr visade hon sig vara korkad.
- Olle Schmidt
Sticker inte ut tillräckligt mycket.
+ Cecilia Wikström
Många spännande synpunkter håller henne kvar.
- Anders Ekberg
Räcker inte riktigt till
- Mae Liz Orrego
- Roland Utbult
Tiden går för fort och jag hinner tyvärr inte med alla på listan

Centerpartiet
+ Lena Ek
Klarar sig en stund till
- Kent Johansson
En hederlig bondecenter men inget för mig
- Abir Al-Sahlani
Inte mina frågor.
- Marie Wickberg
Tiden går för fort och jag hinner tyvärr inte med alla på listan

Kristdemokraterna
- Ella Bohlin
Trosfrågorna har tyvärr fått för mycket fokus utan att Ella varken kunnat eller velat gå förbi dem.
- Sofia Modigh
Men jag gillar ju rusdryck.
+ Christina Doctare
En spännande person, väl värd en djupare analys.

Miljöpartiet
+ Carl Schlyter
Carl får bli MP:s kandidat.
- Isabella Lövin
- Max Andresson
Tiden går för fort och jag hinner tyvärr inte med alla på listan

Socialdemokraterna
- Marita Ulvskog
- Åsa Westlund
- Göran Färm
- Anna Hedh
Tiden går för fort och som sossar får jag anta att de inte delar mina åsikter.

Junilistan
- Sören Wibe
Skulle gärna vilja undersöka en ur listan men tyvärr.

Piratpartiet
- Christian Engström
Som politiker bör man vara god retoriker. T.o.m. jag skulle kunna propagera bättre för denna enda fråga.

Sverigedemokraterna
- Sven-Olof Sällström
- Margareta Sandstedt
EP är fel flats för SD. Deras politik och hjärtefrågor bör först behandlas inrikes.

sist och kanske minst.

- Miguel Angel Sosa Vásquez
Återigen, Vad är detta för en tok?

3 kommentarer:

  1. Vill bara tipsa om en blogg kompis inlägg i samma ämne, tycka vad man vill om hans syn på EP valet, men en intressant syn är det i alla fall. Denna bloggare är oxå en 70-talist.
    Hoppas på ett lågt val deltagande

    SvaraRadera
  2. Jag gillar ditt upplägg som ger en tydlig inblick av din uppfattning av toppkandidaterna. Intressant. Jag röstade på Alf Svensson (KD) och vann!

    SvaraRadera
  3. just det, han drog ju om Ella Bolin, hon var med i radion efter valet, hon lät lite butter faktiskt

    SvaraRadera