**

onsdag 24 mars 2010

Utvecklingspartiet

Just som jag kände mig tillräckligt motiverad för att dokumentera mina åsikter om den senaste tidens matdebatt råkade jag vid lite slösurfande på kommunens webbplats få se att vi berikats med ett nytt lokalt parti. Jag känner mig ibland lite missnöjd över mitt eget ointresse och saknade engagemang för hemkommunen. Kanske ett nytt parti kan ändra på detta.

När vi röstberättigade medborgare saknar intresse för lokala frågor blir påverkan från den rikspolitiska opinionsbildningen lite väl stor. Lägger man till det att vissa röstar på ett visst parti som tradition kan man undra om det över huvud taget går att nå framgång med nya projekt.

Resultatet av detta blir att nya partier måste, vare sig de vill eller ej, satsa på populism. Att nå ut med förslag om hur man långsiktigt bevarar en god välfärd är inte lätt. Då är det lättare med radikala förändringar av flyktingpolitiken eller viljan att göra all digital information till allmän egendom.

Vilka frågor kan då fungera för ett lokalt parti? Jo ett skulle kunna vara kommunens underliga motvilja till privata byggnationer. Snarare sunt förnuft än populism kan tyckas om nu inte de nuvarande beslutsfattarnas kompetens är likställda med dess ekonomiska ersättningar och att trögheten därför grundar sig i en kunskap vi medborgare saknar.

Vidare så har partiet en tydlig ståndpunkt i vindkraftslångbänken. En fråga jag inta kan kommentera då jag endast hållit mig till rubrikerna i ämnet.

Vad som gör mig en aning tveksam är den känsla jag får av att väl mycket fokus läggs på kusten. Men oavsett vilka som får min röst i valet så har kanske UP fått mig intresserad av kommunen och det är ju alltid positivt.

2 kommentarer:

  1. Nya partier i sig tror jag är nyttigt och ger liv åt debatten och ibland kommer de ju faktiskt in i kommunfullmäktige och gör skilnad. Jag har egentligen ganska dålig koll på UP men oftast är det ju frågan om missnöjespartier men vem fan vill ha en nöjd politiker. Vad är för övrigt populism? Om en åsikt är populär är det väl demokratiskt att det finns ett parti som företräder den åsikten? Att vara mot populism är väl därmed odemokratiskt, eller? Fast nu kanske jag hamnade i en mer filosofisk diskusion.

    SvaraRadera
  2. Även om den nya lagen ännu inte har några påföljder, vilket bara är en tidsfråga, så attackerar lagen problemet från fel håll. Problemet är att det kostar för mycket för företagarna att ta betalt!

    Om målet är ett kontantlöst samhälle med mindre rånrisk och säkrare gator så är Vision0.se lösningen för både företagare och konsumenter.

    Vision0.se är en kostnadsfri intresseorganisation som sänker medlemmarnas kortkostnader. Målet är
    kortavgifter under 70 öre per transaktion och terminalhyror under 200 kr / månad.
    Det kostar inget att vara med och man binder inte upp sig. Och det kostar framförallt inget att läsa mer om det på www.vision0.se.

    SvaraRadera