**

lördag 2 juli 2011

Om boxvinskatten

Då köp av en vara i större kvantitet och enklare förpackat vanligen medför ett lägre pris för köparen så har ett intressant läge uppstått för de som i sitt yrke har att fundera kring skatters dämpande effekt på konsumtionen av skadliga produkter i och med vinboxarnas allt mer ökade popularitet. Pjuh, det var en lång inledande mening. Men låt oss gå vidare. Från systembolaget har det kommit ett förslag om en specifik extra skatt just på denna varugrupp. En intressant tanke vilken om den gillas öppnar upp för ett helt nytt sätt att beskatta livsmedelsetanol. Frångår man dagens beskattning där varans alkoholstyrka enkom är grunden för skattesatsen skulle jag gärna vilja inkomma med ett nytt mer konstruktivt och allmängiltigt förslag.

Jag tycker man borde utgå från dagens skatt, eller snarare en överlag något högre, men att man från denna räknar av skatteintäkten varan i sig redan ger via momsen. Detta medföra att själva straffskatten blir lägre för dyrare drycker respektive högre för de billigare, även om de råkar innehåller samma mängd sprit. På så vis premieras kvalitet utan att man behöver extrabeskatta en viss specifik förpackning.

Som medveten konsument har jag full förståelse för att spritdrycker beskattas så som de görs. Att finna den exakta nivån för när privatimport och skadeverkningarna blir som lägst överlåter jag dock till experterna. Men däremot kan jag ibland bli lite besviken när jag för ganska mycket pengar handlar varor vilka knappast kommer medföra hustrumisshandlar och dylikt samtidigt som mannen framför mig i kassan bär på ett "lock" billig ljus lager, en produkt som för bara någon hundring eller så är fullt kapapel ett medföra allsköns trubbel i samhället.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar