**

måndag 30 november 2009

De Schweiziska minareterna

När förslaget om dess förbud nu i helgen blev genomröstat kan man undra om frågan numer ska kategoriseras inom imaterielrätten? Skämt åsido…

Med de i massmedia upprörda känslorna efter omröstningen i åtanke gör jag bedömningen att det är själva uppförandet av minarettornen man har förbjudit och inte den eventuella PA-förstärkta böneutropningen. Med min vaga wikipediagrundade kunskap i ämnet är ju en minaret mer är bara ett torn.

Men i strid med mitt första antagande måste ändå omröstningen ha gällt kompletta minareter och bruket av dem. Själva byggnationerna måste väl redan regleras genom bygglov? Att folkomrösta om huruvida befintliga moskéer ska få kompletteras med ett torn känns ju ganska löjligt, även i världens kanske mest direktdemokratiska nation.

Olyckligtvis gör medierna som de brukar, förfasas och påvisar egna åsikter istället för fakta vilket bara hindrar oss från att tänka själva.

2 kommentarer:

  1. Får man bygga minareter i Sverige? Dom e ju rätt coola ändå. Kan ju va kul å besöka en sådan å kolla på utsikten. Får man som icke muslim besöka en sådan?

    SvaraRadera
  2. Det enda jag lärde mig under kvällens nyheter var att de kan se ut på många olika sätt, alltså inte nödvändigtvis som höga torn. Hur det är i Sverige vet jag inte men vi har ju kravet på bygglov i allmänhet.

    SvaraRadera